Få en langt dybere indsigt i dine kernemålgrupper, salg, leads og virksomhedens samlede performance. Server Side Tracking øger både hjemmesidens hastighed, forbedrer dataindsamlingen og giver dig bedre kontrol over, hvilken data der indsamles, så du kan sikre GDPR-compliance og overholde dansk lovgivning.
Server Side Tracking
For os er et korrekt datagrundlag det vigtigste for optimering af hjemmesiden, markedsføring og for at forstå brugerrejsen.
Se vores cases (5/5 på Trustpilot)
GDPR compliant trackingsystem
- GDPR Compliant
- Data i EU
- Anonymiseret
- Datatilsynets nye reglement
Hvad er Server Side Tracking?
Server Side Tracking er en ny teknologi, der udfordrer den traditionelle metode til måling af brugeradfærd. De fleste tracking-løsninger er baseret på client-side tracking, hvor data om brugeradfærd indsamles ved hjælp af tredjeparts-cookies. Dette inkluderer blandt andet de cookies, som Google Analytics og Facebook placerer i brugerens browser, når brugeren accepterer cookies på et givent website.
Mange annoncører vil sandsynligvis genkende udfordringen med ikke at have et komplet billede af deres data.
Dette kan skyldes manglende data som følge af cookie-consent, adblockere og andre privacy features. Dette kan resultere i et utilstrækkeligt fundament for at optimere performance på marketingkanalerne. F.eks. kan der mangle data om antallet af salg eller leads, der registreres i backend, og som burde tilskrives marketingmixet.
Vi sørger for at du overholder compliance
Overhold GDPR og Datatilsynets krav til anvendelse af marketing- og analyseplatforme. Sikkerhed og compliance er integreret direkte i systemet, hvilket sikrer både dig og dine brugere. Nedenfor kan du se en model for, hvordan systemet er opbygget, samt hvordan de forskellige systemer sikrer compliance.
Vi hjælper med at opsætte sikker og pålidelig tracking
Alt data opbevares på en sikker server i Europa og kan derefter sendes direkte til Google Analytics, Google Ads, Facebook og andre marketingkanaler. Via proxy-serveren, som er integreret i trackingløsningen, får du aggregeret konverteringsdata fra de besøgende, der ikke giver samtykke til cookies. På den måde sikrer du både GDPR-compliance og overholdelse af dansk lovgivning. Læs mere
Udpluk af virksomheder vi samarbejder med
Kan integreres med følgende platforme
Kan integreres med følgende platforme
Facebook og Instagram
Server Side Tracking kan integreres med jeres pixel og sende events direkte til Facebook Manager.
Google Ads
Systemet kan integreres med Google Ads, og inteligent attribuere identisk data mellem Google Ads og GA4.
Andre systemer
Det er muligt at integrere Server Side Tracking med andre systemer, såsom TikTok, LinkedIn, email-marketingkanaler og meget mere.
Branchens måske bedste tracking
Der er mange fordele ved Server side Tracking. Her er nogle af de vigtigste for dig.
Server Side Tracking er en sikker og kontrollerbar måde at spore brugeradfærd og hændelser på, da den ikke anmoder direkte fra brugerens browser, men derimod benytter serverdata. Det er nyttigt, når man beskæftiger sig med følsomme oplysninger og til indsamling af specifikke begivenheder såsom remarketing, sporing af salg, add-to-basket og leadgenerering.
»Anonymiseret data
Den indsamlede data bliver anonymiseret og er under kontrol af annoncøren i et lukket miljø. Den er dermed ikke tilgængelig for tredjepartsudbydere. Det giver øget sikkerhed for både dig og brugerne.
»Ignorere adblokers
Med server tracking er du ikke afhængige af cookies på din hjemmeside. Dette fjerner problematikken med adblockers, da det automatisk fjerner cookies, men ikke kan fjerne server-sporing.
»Optimeret analyse og markedsføring
Den forbedrede data gør dit arbejde mere effektivt og pålideligt, når du skal anvende data til analyser af fx brugeradfærd, salg og digitale indsatser.
»Hurtigere loadtider
Systemet giver højere hastighed i forhold til almindelig tracking, da der ikke er nogen pixels, scripts eller andet, der kan komme i vejen i indlæsningen af din hjemmeside. Server Side Tracking vil også øge hastigheden på dit websted og dermed også give SEO et boost.
Med Server Side Tracking kan du spore brugeradfærd og konverteringer, selv når brugerne anvender iPhone eller Safari.
Med iOS 14 og nyere versioner er sporing af leads og salg blevet markant sværere, da Apple har implementeret ITP for at blokere cookies hos iPhone-brugere. Dette har især skabt store udfordringer for Facebook-annoncering. Som følge af Apples seneste begrænsninger og det resulterende datatab har mange annoncører på tværs af marketingplatforme oplevet et markant fald i performance, særligt inden for e-commerce. Nogle har oplevet et fald i performance på 60-70% sammenlignet med resultaterne før iOS 14.
Læs mere
Flere fordele ved Server Side Tracking
Systemet er bygget op omkring reglementet for dataopsamling, dataopbevaring og anonymisering af data. Dertil er dataene opbevaret på servere i Europa.
I 2024 udfases cookies, hvilket skaber behov for en ny løsning. Tracking på client-side involverer utallige enheder og scenarier, hvilket øger risikoen for, at data kan blive påvirket. Tracking via server er derimod langt mere pålidelig, da omfanget af datahåndtering reduceres betydeligt, hvilket giver langt bedre kontrol over dataindsamlingen fra hjemmesiden.
Størstedelen af danske brugere anvender adblockers på deres desktop-browser, hvilket forhindrer client-side tracking via cookies på dit website. Server Side Tracking løser dette problem ved udelukkende at benytte data fra serveren og ikke via cookies.
På langt de fleste iOS-enheder, herunder iPhones, slettes cookies efter 24 timer eller umiddelbart efter et besøg på en hjemmeside. Det gør remarketing via de fleste marketingplatforme, såsom Google Ads og Facebook, næsten umuligt.
Hvis du tilbyder en ydelse eller et produkt, der kræver en længere overvejelsesfase, kan det være udfordrende at måle, hvad der starter og afslutter kunde- og købsrejsen. Dette problem kan løses med Server Side Tracking, hvor data kan opbevares i op til 540 dage.
Via proxy, opbevaring af data i EU og integration med hjemmesidens GDPR-compliance er det lovligt at bruge Google Analytics 4. Universal Analytics kan derimod stadig ikke anvendes, da det ikke kan kobles sammen med en server.
Data anonymiseres via en proxy, inden den sendes til opbevaring på en server i EU.
Ved at placere tracking på serveren fjernes koden fra indlæsningen af din hjemmeside. Det resulterer i hurtigere indlæsningstid, hvilket forbedrer SEO og optimerer brugeroplevelsen. Dette er særligt fordelagtigt, hvis du har flere client-side koder/scripts som Analytics, Facebook Pixels m.m.
Få tilskud på op til 250.000 kr.
Få tilskud på op til 250.000 kr.
Via samarbejde med SMV Digital har du mulighed for at få tilskud til din digitale strategi. Ansøg fra 50.000,- og helt op til 250.000,-
- Google Ads håndtering
- Tracking setup
- Ny hjemmeside
- Rådgivning
Hvis du vil spore salg på din hjemmeside, skal du bruge et data layer
Et data layer er et lag på din webshop, der bruges til at videregive oplysninger, som dine brugere genererer ved at interagere på shoppen. Systemet integreres typisk via jeres back-end. Vi er specialiserede i WordPress og Shopify, hvor vi kan installere det nemt og sikkert. Hvis du benytter et andet system, kan det også lade sig gøre, men det kræver mere kodning.
Det er ikke alle hjemmesider, der behøver et data layer, men det giver en stor fordel, da det sikrer mere pålidelig og fleksibel dataindsamling. Hvis du har en webshop og ønsker at benytte avanceret tracking, er et data layer en nødvendighed. Det optimerer dine muligheder for at analysere købsdata og bidrager samtidig til et sikkert brugermiljø, hvor GDPR-lovgivningen overholdes.
Fordelen ved et data layer er, at det giver pålidelige data i takt med, at de genereres. Det betyder, at din hjemmeside, dine værktøjer og din viden om forretningen løbende optimeres. Vi sikrer, at data layer sender data videre til Google Tag Manager for at distribuere data sikkert og krypteret. Herefter sendes data videre til marketing- og analyseplatforme som Google Ads, Google Analytics, LinkedIn, Facebook m.m.
Spørgsmål til Server Side Tracking
Overholder systemet lovgivningen inden for GDPR?
Server Side Tracking skal sættes op med jeres Cookie Consent. Hvis en bruger ikke giver tilladelse til indsamling af data, giver Server Side Tracking mulighed for udelukkende at spore brugeradfærd og indsamle brugerdata. Den vil udelukkende indsamle oplysninger om interaktioner og hændelser, der har fundet sted på hjemmesiden. Der indsamles derfor hverken oplysninger om brugeren, eller gemmes cookies på brugerens enhed.
Hvad koster Server Side Tracking?
Ydelsen for Server Side Tracking er baseret på en række parametre. Der er forskel i ydelse alt efter konverteringsmål, såsom fx. leadgenering- eller e-commerce.
Benyt prisberegneren for at se din endelig pris.
Hvilken server skal hoste dataen?
For at være compliant med Datatilsynets nye lovgivning, skal serveren befinde sig i EU. Du kan derfor vælge at lade os stå for server, vælge en tredjepart eller selv være host for jeres data på egen server. Vores servere står i Amsterdam og Paris.